RECENZE: Zhubni

28. 2. 2022

Román Zhubni je další knižní lahůdkou z pera Stephena Kinga a tentokrát se jedná o krutý příběh odvety a trestu. Otázka je, zda kletba drastického nikdy nekončícího hubnutí je zaslouženým trestem? Billy Halleck se přesvědčí, že tahle karma zdarma je jeho osobním peklem.

Příběh je vyprávěn er-formou, v které sledujete osud prokletého Billyho. To, co se na začátku jeví jako vítaná a překvapující změna (kdo z nás by se nechtěl celý den cpát a přitom nenápadně hubnout?) dostává později děsivý náboj reálnosti i všudypřítomného strachu o svůj život. Nadějná pouť za kočovným cikánským kmenem je jedinou nadějí před očima se ztrácejícího manžela a otce rodiny.

„Zhubni,“ šeptá Williamu Halleckovi starý cikán s uhnívajícím nosem, když Halleck se svou ženou Heidi vychází z budovy soudu. Jen to jediné slovo, vyslané závanem nasládlého dechu. „Zhubni.“ A než Halleck stačí ucuknout, starý cikán natáhne ruku a zkrouceným prstem ho pohladí po tváři. Rty se mu otevřou jako zranění a odhalují několik náhrobkovitých pahýlů čnících z dásní. Jsou černé a zelené. Jazyk se mezi nimi kroutí a pak vyklouzne, aby olízl rozšklebené nenávistné rty.
Zhubni.

V románu Zhubni kladné postavy vážně nehledejte. Tohle je přehlídka do morku zkažených povah a pokřivených charakterů, v kterých si každý hraje na svém soukromém písečku hru o vlastní jedinečnosti a sebestřednosti. Snad jedině postava v osobě mafiánského gangstera Ginelliho je sympatická v nezištné (možná???) pomoci starému známému a lehce se vymaňuje z tohoto knižního panoptika. Najít si tak osobní vztah k jakékoliv postavě je nemyslitelné, ale všechny vás budou příjemně vzrušovat svoji zkažeností.

King se vystříhal jakéhokoliv postupného budování děsivé atmosféry a rovnýma nohama hodí své čtenáře do rozjeté strašidelné zápletky, v které se budou prodírat zmarem, pomstou, lidskou malostí i cikánským naturelem společně s hlavním hrdinou. Mrazení v zádech vám bude vyvolávat nejen děsivé hubnutí hlavního hrdiny, ale hlavně osoba starého cikána s uhnívajícím nosem. Tahle tajemstvím a magičností opředená postava dokáže ve čtenáři vyvolat opravdový strach a vůbec bych se nedivila, kdybyste měli děsivé sny. Vaše představivost totiž jede na plné obrátky a tenhle starý cikán se vám vypálí do sítnice.

Tempo příběhu je po celou dobu neměnné a vy si plně užíváte vystavěnou dějovou osu, která je sice jednoduchá, ale rozhodně nepostrádá kingovské aspekty – napětí, drastické okamžiky i zvyšující se zoufalost hlavní postavy. Pokud je právě toto vaším šálkem kávy, která je sice nahořklá, za to ale velmi výživná, pak směle sáhněte po knize Zhubni.