15. 12. 2020

V roce 1932 se Amerika zmítala v otřesech velké krize a život se zdál být trpký a obtížný, jako ještě nikdy předtím. Příběh se odehrává ve věznici Cold Mountain, kam jsou transportováni odsouzenci na smrt. John Coffey je člověk, který si trest smrti zaslouží více než kdokoliv jiný. Tento mohutný obr byl odsouzen za smrt dvou malých dívek. Řekli byste možná, že cesta k poslední odplatě bude krátká a milosrdná – ale sami poznáte, jak se můžete mýlit. Doprovodíme společně Johna Coffeye na jeho poslední cestě, podobné zlému snu....

Stephen King je známým autorem hororů, ale ne každá jeho kniha je plná hrůz a děsu. I když ani Zelená míle se na nějakém sluncem zalitém místě, kde by se chtěl někdo dobrovolně ocitnout. Kniha sice není klasickou autorovou tvorbou, ale i tak patří k těm nejvíce oblíbeným, což potvrzuje několikáté vydání knihy, filmové zpracování nebo dokonce zpracování v podobě audioknihy. Původně byla Zelená míle složena z několika dílů, ale nemusíte se bát, příběh vychází jako celek, takže si můžete vychutnat komplet příběh.

Příběh čtenáře zavede do věznice, kde si v bloku E, známém jako Zelená míle, odpykávají svůj trest ti nejhorší zločinci, kteří jsou odsouzeni k smrti na elektrickém křesle. Vězni jsou různí, ale s dozorci poměrně vychází, ovšem až na jednoho, který dělá vězňům z čekání doslova peklo. Zároveň se do bloku dostává nový vězeň, obrovský J. Coffey, který se bojí tmy je odsouzen za znásilnění a vraždu dvou malých holčiček. Ovšem Coffey je něčím zcela výjimečný a tak mnozí začnou pochybovat, jestli není pravda náhodou někde jinde.

Když řeknu, že jsem brečela u knížky od Stephena Kinga, nebudete mi to pravděpodobně věřit. Ale Zelená míle je dokonalost. Emocionální jízda, při které zažijete ty nejrůznější pocity, hněv, smutek, zklamání, naději. I přes vězeňské prostředí má v sobě příběh něco zvláštního, laskavého, milého a něžného. Veliká síla příběhu je i v tom, že čtenář si celou dobu myslí, že to přece nemůže takhle skončit, ale autor je nemilosrdný.

Zelená míle je kniha, kterou jsem už jednou četla, ale i druhé čtení mě naprosto zničilo. Stejně tak jako film, viděla jsem ho několikrát a pokaždé na konci nemůžu zastavit slzy.

Podle mě by si Zelenou míli měl přečíst úplně každý, bez ohledu na to, jestli má Kingovu tvorbu rád nebo ne. Jedná se totiž o tak silný a jedinečný příběh, který by neměl nikomu uniknout. Je to příběh, který Vás dostane jak při samotném čtení, tak ve Vás bude rezonovat ještě dlouho po dočtení. Víte, že Vás zničí a přesto se k němu budete chtít vracet, to je kouzlo Zelené míle.