RECENZE: Zatímco hudba hrála

17. 12. 2021

Román Zatímco hudba hrála je poetickým vyprávěním o síle lásky, přátelství, nezměrné odvaze a především o kráse hudby, která má schopnost proniknout do srdcí sužovaných bolestí i beznadějí a dodávat tak potřebnou sílu i zachraňovat životy.

Příběh je vyprávěn ich-formou z pohledu hlavního hrdiny Maxe. Chlapec na pomezí dětství a dospělosti vnímá svět kolem sebe mnohdy s dětskou naivitou a ochranným pláštěm, který mu nedovoluje pohlédnout pravdě do očí. Hudba, budoucí novinářská kariéra, láska k mladé dívce Sophii, židovský přítel David i milovaný Hans Krása jsou jedinými pevnými kotvami v jeho životě a události, které se kolem něho dějí, jakoby nevnímal. Román je rozdělen do dvou částí, v nichž první se odehrává v Praze a je datována do roku 1938 a druhá část situována do roku 1939 má název Terezín. Obě dvě části odrážejí dramatickou situaci 2. světové války i nezdolnou sílu lidského ducha.

Hans se posadil k pianu. Hrál Mozartovu skladbu Sanctus a děti zpívaly. Nikdy předtím jsem ten kánon neslyšel. Plakali jsme. Hlasy se nábožně nesly k nebi a Terezín v tom okamžiku naplnilo světlo. Bylo to ono neviditelné slunce, o kterém mi před dávnou dobou povídal Hans. Hudba neodešla. Pořád tu pro nás byla. A nepochybně jsme nalezli hlasy, které Hans potřeboval do Brundibára. (str. 334)

Autor vyslal do světa silný příběh inspirovaný reálnou historií, do které zasadil fiktivní postavy – Viktor Mueller, Max atd., ale kromě nich jsou do vyprávění vpleteni i reální lidé jako např. Hans Krása, Viktor Frankl, Reinhard Heydrich a mnozí další. Jemný příběh si nedává za úkol představit čtenářům další knižní dílo naplněné hrůzami a drastickými popisy nelidského zacházení v koncentračních táborech. Hlavním mottem se zde stává hudba. Právě tato bezpodmínečná láska k hudbě, jež je neoddělitelnou součástí a průvodcem celého příběhu, odlehčuje drsnou a temnou atmosféru vyprávění. Příběh tak dostává melancholický nádech s jemnými odstíny osobních dramat, které útočí na vaši emotivní stránku. A dojetí rozhodně přijde. Poslední stránky knihy budete číst v rozostřeném vidění, zamlženém stopy slz, s výsledkem rozbouřených emocí.

Poetický styl psaní dává vyniknout pravdivým citátům a myšlenkám, které se na vás hrnou ve zvýšené míře. V něžném vyprávění se stávají reálnou součástí příběhu, která ještě více umocní váš dojem ze čtení.

Spisovatel Nathaniel Lande je velmi fascinující člověk. Novinář, spisovatel a filmař narozený kanadským rodičům je autorem dvanácti knih a zároveň je držitelem dvou patentů – za vytvoření elektronické knihy a bookbanky – počítačového elektronického systému pro ukládání a vyhledávání. Mimo jiné také sloužil jako zvláštní poradce Bílého domu pod dvěma prezidenty Spojených států. (zdroj. Nathaniel Lande – Biography)

Román Zatímco hudba hrála se bude líbit všem čtenářům, kteří mají rádi pozvolně plynoucí tempo příběhu, jež je obestřeno melancholickým závojem emocí a silnou dějovou linkou. Nechte se dojmout tímto knižním zážitkem.