RECENZE: Skandinávské oslavy

18. 12. 2018

Melissa Bahen žije se svou rodinou na americkém venkově. Její předkové ale pocházeli z Norska, a především dědeček a babička podle jejích slov byli skvělí domácí kuchaři a lpěli na dodržování nejrůznějších severských tradic. Vzpomínky na evidentně šťastné dětství v kruhu rodiny a přátel si Melissa i teď udržuje prostřednictvím tradičních jídel a jednoduchých doplňků spojených právě s různými svátky a dalšími slavnostními událostmi. Pod vlivem severské inspirace nejdřív vznikl blog LuluTheBaker.com, a teď vychází i knížka. Ta je rozdělena do deseti kapitol, z nichž každá se týká nějaké tradice nebo svátku, jehož oslava je příležitostí k tomu, aby se nad dobrým jídlem v příjemné neformální atmosféře sešli členové rodiny a přátelé. Na začátku každé kapitoly autorka nejdřív krátce vysvětlí, čeho se daný svátek týká, a přidá popis toho, jak jeho oslavy probíhaly nebo probíhají v její rodině. Následuje několik tematicky laděných receptů plus dva tři návody na výrobu různých dekorací nebo doplňků. Jídla jsou z velké části poměrně jednoduchá, a ani na výrobu většiny ozdob člověk nepotřebuje být nijak zvlášť zručný (součástí knihy jsou navíc i šablony v reálné velikosti). Kromě fotografií je v knížce i pár ilustrací, které její celkové pohodové ladění ještě podtrhují.

Na obálce Skandinávských oslav je v záhlaví uvedeno heslo hygge. Neboli přístup k životu spojovaný hlavně s Dánskem a Norskem, jehož podstatou je atmosféra útulnosti a „takové té domácí pohodičky“. Na téma hygge byla napsána spousta knih, dost z nich bylo přeloženo i do češtiny. Stačí zajít do libovolného knihkupectví, a dřív nebo později člověk na sekci hygge určitě narazí. Na Skandinávských oslavách je mi sympatická hlavně jedna věc: slovo hygge se v nich vyskytuje právě jen na té obálce (a skoro si myslím, že to nebyl nápad autorky, ale vydavatele), a taky tu chybí jakákoliv fotografie šťastné rodiny sedící s rustikálními hrnky kouřícího čaje nebo svařeného vína u zapáleného krbu (většinou se tam vyskytuje i pes, hořící svíčky a spousta teplých chlupatých přikrývek). Uvnitř téhle knížky není ani trocha teorie – jen praktický návod na to, jak si co nejlépe užít každou myslitelnou příležitost – od každodenní tradiční pauzy v práci, zvané fika, až po slavnost letního slunovratu, svátek Svaté Lucie, narozeniny nebo Vánoce.

Při čtení Skandinávských oslav mě napadlo, jak záslužnou osvětovou činnost u nás provádí IKEA. Oslavy letního slunovratu, Svatá Lucie, kořeněné perníčky pepparkakor, skořicové rolky, brusinková marmeláda, ale taky jednoduchý střídmý design a důraz na přírodní materiály – to všechno většina Čechů zná právě díky tomuto švédskému řetězci. Skandinávské oslavy jsou svojí přátelskou domáckou atmosférou naladěné na stejnou vlnu.

skandinavska_kucharka