RECENZE: Recept na dokonalou manželku

29. 10. 2021

Nellie Murdochová se provdala za muže snů. Je krásný, vtipný, milý a finančně si taky vede dobře. Všechny sousedky Nellie jejího Richarda závidí. Ale jen ona ví, co se děje, když se dveře jejich nového domu zavřou. Píší se padesátá léta a o některých věcech se prostě nemluví.

Současnost: Alice Hallová mění svůj život od podlahy. Opouští dobře placenou práci a s manželem se stěhuje na venkov. Trochu se to v ní mele, hospodyňka nikdy nebyla a teď na ni čeká dům, zahrada a volné dny, které je potřeba smysluplně naplnit. Alice ve snaze začít novou etapu jak se patří, pomalu přichází na chuť jak vaření, tak i zahradě a dokonce plánuje napsat román. Seznámí se s milou sousedkou, která znala předchozí obyvatele a taky najde starou kuchařku, která patřila bývalé majitelce domu. Tou není nikdo jiný než Nellie Murdochová. Alice najde v kuchařce spoustu zajímavých receptů, které se rozhodne vyzkoušet, a taky dopisy, jež Nellie psala své matce, ale které nebyly nikdy odeslány. Pomalu před ní povstává život americké ženušky padesátých let. Co myslíte, byla to jen rodinná idylka plná domácích koláčků, teplých večeří a vyžehlených košil pro manžela?

Karma Brownová je pro naše luhy a háje nové jméno. Román Recept na dokonalou manželku je prvním – a já doufám, že zdaleka ne posledním – románem, který u nás vyšel. Pod křídla si ho vzalo nakladatelství Beta. Přiznám se, že jsem měla z anotace úplně jinou představu, než jsem ve výsledku dostala, ale hned dodám, že skutečnost očekávání předčila! A příjemně překvapila. Tohle není žádné milé retro vyprávění nadýchané jako dobře vyšlehaná čokoládová pěna, tato knížka má poměrně velký přesah. Za prvé máte možnost srovnat dvě různá časová období, nahlédnout do světa žen současné doby i padesátých let dvacátého století a poznat jejich rozdílné světy. Co může Alice dnes, nemohla si kdysi Nellie dovolit. A některé věci zůstávají léta neměnné. Nellie i Alice si v sobě nesou traumata a problémy, které nedokážou z různých důvodů zpracovat, takže na vás čeká i trocha psychologie.

Střídavě se proplétáme dvěmi časovými obdobími spolu s Alice a Nellie, které sice dělí desítky let, takže se nikdy nesetkaly, přesto mají mnoho společného. Pomyslný most mezi nimi představují recepty, jimiž Nellie ve své době dolaďovala pomyslné rodinné štěstí a které Alice s puncem nezkušené hospodyňky zkoušela později uvařit.

Protože tento příběh je velmi originální, nebudu už víc prozrazovat, ať si tu jeho neotřelost vychutnáte do posledního písmena. Abych zůstala věrná konceptu knihy, zkusím to říct receptem: Potřebujete-li ojedinělou vitage lahůdku, román Karmy Brownové je trefou do černého. Obsahuje pořádnou dávku retro nálady, porci dojemnosti a je okořeněn špetkou znepokojení a napětí.

Za mě hodně, hodně dobrá záležitost, jeden z nejzajímavějších knižních počinů sezóny.

Recenzi najdete na blogu Zápisky jedné knihovnice