RECENZE: Prokletí Salemu

5. 8. 2019
Na Kingovi jsem „vyrůstala“ a hrozně ráda jsem se u jeho příběhů bála. Stephen je zřejmě jediný autor, kterého čtu již několik let a nestihl mě omrzet. Je pověstný svým stylem psaní, tvorbou ponurých a temných příběhů s hororovými prvky. Ne nadarmo se mu říká Mistr hrůzy. Tímto mnohokrát děkuji nakladatelství Beta-Dobrovský za zaslání recenzního výtisku, který mne velice potěšil.

Přebal knihy je velmi povedený a napovídá nám, že tato kniha nebude procházkou v růžové zahradě, ale pořádnou dávkou napětí. Nečekejte happy end, nečekejte souboj dobra a zla s jasným vítězem a rozhodně nečekejte klidné noci, protože Stephen King vás naučí věřit na upíry. Jste připraveni vstoupit do říše temnoty? Čekají vás neklidné noci s rozsvícenou lampičkou a rozhodně nikoho nezvěte do svého domu…

A o čem vlastně kniha Prokletí Salemu je?

Jerusalem´s Lot je poklidné městečko v Nové Anglii. Jenže pod jeho starosvětskou slupkou se skrývá zlo, které jen čeká na to, aby jej někdo probudil. Každý něco ukrývá, všichni tu mají na duši škraloup. A k tomu všemu na město z kopce shlíží opuštěný a strašidelný Marstenův dům, který zničehonic začal někdo obývat. A nikdo netuší, že právě odtud přichází apokalyptická zkáza. Nejméně ze všech pak průměrný spisovatel thrillerů Ben Mears, jenž se do Salemu po letech vrací, aby tu našel ztracený klid.

Kniha je rozdělena do tří částí a počátečním prologem zjistíme, že nám King nachystal opět pekelnou jízdu. Během čtení se seznámíme s několika postavami, kde každá má své místo a svůj význam. O každé postavě se dozvídáme různé pikantnosti, což jsem brala jako příjemné zpestření. Velmi jsem ocenila, že jsem se v postavách neztrácela, protože King nám o nich podal jen informace, které uznal za vhodné a které jsme v tu chvíli potřebovali vědět.

„Jerusalem´s Lot je malé městečko 20 mil severně od Portlandu. Není to první město v dějinách Ameriky, které náhle osiřelo a zpustlo, ale tohle patří k nejpodivnějším. Začali se ztrácet lidé. A když se znovu objevili, nikdo z nich nebyl ochoten mluvit o tom, proč odešli nebo co se stalo.“

Vypíchnu dvě hlavní postavy, které jsou součástí celého příběhu. Ben je spisovatel, který v Salemu vyrostl a nyní se vrací zpět, aby nalezl vnitřní klid a byl schopen napsat další román. Potkává Susan, takže se dočkáme i romantické části (to je u Kinga nezvyklé, nicméně již mnohokrát dokázal, že dokáže střídat žánry mrknutím oka). Ben mi připadal jako normální průměrný chlapík, který vás ničím nebude iritovat, ale taky si jej nezapamatujete. Za to Mark, to byla jiná káva. Malý kluk, který má pomalu postgraduál z upírské vědy, je inteligentní, má za ušima a stane se bezkonkurenčně nenahraditelným členem likvidačního týmu.

Ben se podíval na Jimmyho.
„Nepřipomíná ti někoho?“
„Ano,“ řekl Jimmy. „Van Helsinga.“

V první třetině knihy se seznamujeme s každodenním životem ve městečku, všechno se zdá býti tak idylické. Když čteme o obyčejném každodenním životě v Salemu, jako bychom se probírali stovkami pohlednic, které zobrazují onu celistvost všedního života. Tuto idylu narušuje pouze jedna věc, Marstenův dům, ke kterému se váže nehezká historie. Stojí na kopci a shlíží na městečko svými ponurými okenicemi, jako by jej chtěl pozřít.

King je mistrem ve svém oboru, protože dokáže čtenáře vtáhnout do děje a přibít mu oči ke knize. Zapomenete i dýchat…rozhodně nedoporučuji čtení po večerech, jelikož Kingovy knihy na mě působí velmi autenticky a někdy se opravdu bojím. Prokletí Salemu jsem brala sice s rezervou, ale stejně…King buduje hrůznou atmosféru postupně, během knihy se vše stupňuje a nádherně vykresluje fakt, že nejhorším zlem není člověku nadpřirozená bytost, ale on sám.

Tamní lidé se začínají chovat divně, vadí jim Slunce a hodně spí. Začínají mizet děti, někteří umírají za prapodivných okolností. Přeživší mají sice nějaká podezření, ale ta jsou pouze neurčitá. I když víte, že je kniha o upírech, stejně máte vykulené oči a hltáte jednu stranu za druhou. S napětím očekáváte, jestli náš likvidační tým uspěje a najde nemrtvé. Jako jediní byli schopni přijmout ten fakt, že upíři opravdu existují. Hledáte s nimi po všech temných koutech, sklepeních a zbořených staveništích s kolíky v ruce. Jenže máte pouze denní světlo a to se nesmlouvavě kloní k obzoru….pokud nezmizíte včas z ulice, jste předurčeni ke zkáze, protože nastane noc a zde je vládcem ON…

Zakončení je bravurní, nicméně happy end neočekávejte…

„Ty lidský červe, podívej se na stvoření noci, které bys chtěl zničit tím svým ubohým klacíkem. Podívej se na mě pisálku. Já jsem psal v lidských životech a mým inkoustem byla krev. Podívej se na mě a zoufej si! “

Stephen King patří bez diskuzí k nejúspěšnějším literátům za posledních 30 let. Během své kariéry napsal přes 40 románů a většina jeho knih byla zfilmována. Tento raný Kingův román byl napsán již v roce 1975, v České republice vyšel poprvé v roce 1994. Letos vyšlo jeho úspěšné čtvrté vydání.

Kniha Prokletí Salemu by rozhodně neměla chybět ve sbírce fanoušků Stephena Kinga nebo čtenářům, kteří si libují v hrůzostrašných příbězích.