RECENZE: Později

25. 11. 2021
Stephen King je celosvětově známým autorem a díky jeho lásce k psaní se pravidelně dočkáváme nového titulu. Oblíbenosti se těší i opětovné dotisky jeho starších děl. Když se mi do ruky dostalo Později, v první chvíli jsem pocítila obavu. Jednalo se o malou brožovanou knihu, podobného ražení jako Colorado Kid. Colorado Kid mi přišel průměrný a já teď měla chuť na starého dobrého Kinga. Mé obavy ale byly zbytečné. Nejnovější titul vychází v překladu Miroslava Jindry u Pavel Dobrovský – BETA.

Hlavním hrdinou je Jamie Conklin, malý, ale velmi nadaný chlapec. Žije sám se svou matkou, a protože se jedná o literární agentku věčně zavalenou v knihách a rukopisech, umí Jamie velmi brzy číst a obecně vzato je na svůj věk velmi inteligentní a přemýšlivý. Záhy se dozvíte, že mezi jeho další přednosti patří možnost vidět mrtvé. Myslíte si, že vás čeká další Šestý smyl? Omyl. Ale to se dozvíte později…

Přesvědčení je vysoká laťka, kterou je třeba překonat, a já si myslím, že pro chytré lidi leží ještě výš. Chytří lidé toho hodně vědí a snad proto si myslí, že vědí všechno. „Už bychom měli jít, Jamie,“ vyzvala mě maminka. „Musím dočíst ten rukopis.“ „Ty vždycky musíš dočíst nějaký rukopis,“ řekl jsem a ona se zasmála, protože to byla pravda. Jak v kanceláři agentury, tak doma se vršily štosy rukopisů, které bylo třeba přečíst. „Než půjdeme, řekni panu profesorovi, co se včera stalo v našem domě.“ (ze str. 215)

Šedesát devět krátkých kapitol vás zavádí do New Yorku do relativní současnosti. Málokdy mají více než čtyři strany. Vynořují se otázky, jak se dá Jamieho dar/prokletí využít a jaká je za takové využití cena. Ale malý kluk nechce vidět mrtvé, chce mít normální život jako ostatní.
Spisovatel pracuje s nadpřirozeným motivem, který umně zakomponovává do starostí všedních dnů, takže vytváří dojem, že se to může stát v jakékoliv domácnosti. Existenciální problémy, narušené partnerské vztahy, výchova dítěte. Nečtete tedy příběh, jež má prvoplánově vyděsit, ale který se tak nějak děje a mrazení je jeho součástí. Slovo později je z velké části mantrou, která v napínavých situacích posouvá děj a čtenáře odkazuje, že se to dozví… správně, později.

Co se týče hororové linky, dostanete ji po kapkách, ale ve správný čas a s velmi bohatým a explicitním komentářem kdy se vám napětím tají dech. V kontrastu toho čtete dojemný příběh o jedné americké rodině, která má svá tajemství. Bravurně vyvážené, přesně tak, jak jsme u Kinga zvyklí.

Čtivost je dána jak krátkostí kapitol, tak autodiegetickým vypravěčem. Chování postav je velmi přirozené a lidské, a tak není divu, že stránky ubíhají jako po másle. Hrdinové jsou vyvážení, takže máte ty, které budete milovat i ty, které budete nenávidět. Kingův vypravěčský talent, kdy je schopen popsat jakoukoliv drobnost do nejmenšího detailu nepůsobí nijak rušivě, naopak násobí čtenářský požitek, i když je pravdou že oproti jiným titulům se tady dost držel zkrátka a omáčku zmenšil na naprosté minimum. Zesměšňuje přehnanou korektnost i se strefuje do spisovatelského řemesla jako takového. Svižný a neokoukaný příběh, přiměřená gradace a vypravěčská lehkost. Pozvolný začátek a očekávání, kdy „to“ přijde. King maximálně ukázal, že se dovede vcítit do dětské duše a zprostředkoval vám koncentrovaný zážitek.

Touto knihou je King v maximální formě. Nemá cenu zmiňovat, že je mistr ve spisovatelském řemesle. Naopak mě trochu mrzelo, že jsem nedostala mnohem tlustší titul v pevných deskách, protože situací, které by šly více rozepsat byla spousta. Vychutnávala jsem si každou stránku jak po literární, tak po příběhové stránce. Vytvořil prostředí, do kterého opětovně ráda zavítám. Kdo ví, třeba se mi to později splní… Doporučuji jak pro zaryté fanoušky, tak pro prvotní seznámení s autorem.