RECENZE: Outsider

27. 5. 2019
„Je přece s dětmi pořád, proboha. S mladými kluky! Kdyby ještě někoho zabil, nikdy si to neodpustíme, bez ohledu na to, že přijdeme o práci."
Ralph měl už teď problém odpustit si, že to neviděl dřív. Nedalo se předpokládat, že se tomu chlapovi podívá do očí u příležitosti nějakého grilování na závěr baseballové sezóny Malé ligy a uvidí v nich, že uvažuje o nějakém zvrhlém zločinu, že v sobě tu myšlenku živí a hyčká si ji a sleduje, jak roste...

Stephena Kinga jistě nemusím nikomu představovat. Už čtyřicet let píše jeden bestseller za druhým a má miliony fanoušků po celém světě. Daří se mu propojovat nadpřirozeno s reálnými prvky a nejinak je tomu i v nejnovějším Outsiderovi. To, co na prvních sto stranách působí jako detektivní thriller, se postupně proměňuje v pátrání po nadpřirozenu. King pak ústy Holly Gibneyové (ano, je to ta rozpolcená dáma ze série knih o Billu Hodgesovi) nabádá čtenáře, aby přestali spoléhat jen na vlastní rozum a ukazuje jim, jak zdánlivě jasný případ plný jasných důkazů může být propojen se světem mimo naše chápání.
„Skutečnost je tenký led, ale mnozí lidé na něm bruslí celý život a nikdy jím nepropadnou."

King je mistr dialogů a znovu mi to dokázal v první části knihy, kde se kapitoly ze života ve Flint City střídají se záznamy výpovědí svědků. Jako vždycky nechybí ani odkazy na populární kulturu, rockovou hudbu, knihy a poznámky k současné politické situaci v U.S.A. Tyhle drobnosti dokonale dotvářejí atmosféru. Konec knihy je pěkně strašidelný přesně tím způsobem, jaký mám ráda (a to si pak vezmete s sebou knížku i do vany, protože musíte vědět, jak to dopadne!).
Pozastavit se musím nad názvem Outsider - vážně tady šlo o člověka vyřazeného ze společnosti nebo spíš cizince? Je to trošičku zavádějící, protože tady vážně žádný Losers´ club nebyl.

Hodnocení: 95 %
Začátek byl pro mě mírně rozpačitý - pořád jsem čekala, kdy už King vytáhne ze skříně toho strašáka. A on ho tam měl celou dobu. Všichni, kdo máte rádi tenhle typ jeho knih (o malém městečku a velkých hrůzách) sáhněte po Outsiderovi bez váhání. Když se asi v polovině příběhu k detektivům (trochu nemastným a neslaným, snad kromě Ralpha) přidá i Holly se svými fóbiemi a bystrými postřehy (ta holka je prostě skvělá!), najednou má vyprávění ten správný šmrnc.
Kingova tůň inspirace se zdá být bezedná.

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail