RECENZE: NOS4A2

12. 8. 2019
Říkáte si, že tuto knihu už odněkud znáte? Tak to se určitě nemýlíte, jde totiž o druhé vydání knihy Vánoční říše. Kniha dostala nový kabát a i nový název podle seriálu, který byl vysílán na stanici AMC a příští rok by se diváci měli dočkat dokonce druhé série.

Joe Hill je syn Stephena Kinga. A sami musíte uznat, že to musí mít u čtenářů hodně těžké, protože jeho otec nasadil laťku hodně vysoko a totéž se očekává i od něj. Joe Hill má na svém kontě již více než desítku knih a Vánoční říše patří k jeho nejslavnějším a nejúspěšnějším knihám.

Ale teď už k samotné knize NOS4A2. Victoria je dítě s jakousi zvláštní schopností. Umí totiž najít ztracené věci. Dokáže se dostávat na různá místa pomocí Zkratky na nejrůznější místa, která si usmyslí. Jednoho dne si řekne, že chce potkat problémy a setká se s Charlesem Manxem, který má pro malé děti zvláštní slabost. Vybírá si týrané nebo zanedbávané děti, které pak odváží do Vánoční říše, kde jsou děti šťastné, každý den slaví a rozbalují dárky. K únosu dětí používá starý Rolls - Royce, který ho vozí po temných silnicích.

No, musím říct, že tohle rozhodně není čtení na Vánoce, jak se může zdát. Kniha je temná, ponurá a už od začátku ve čtenáři klíčí pocit, že tento příběh nebude pro slabé povahy. A to rozhodně není. Líbí se mi, že příběh mapuje celkem dlouhé období a tím pádem se čtenář dozvídá všechno, včetně toho, jak tohle celé začalo. Ačkoliv horory čtu, u Vánoční říše jsem občas měla pěkně nepříjemný pocit a husí kůži. Zároveň byla kniha místy dost absurdní a říkala jsem si, jak je vlastně možné, že tohle autora napadlo.

I když má kniha 700 stran, je opravdu čtivá. Ano, ten začátek je trošku pomalejší, ale ve finále je za něj čtenář rád, protože se dozví vše podstatné. Postav není mnoho a nejsou nijak složitě popisovány a možná i proto se kniha tak dobře čte. Některé scény jsou opravdu napínavé a budete tajit dech, jak to celé dopadne. Je vidět, že talent je v rodině Kingových dědičný.

Tahle kniha určitě nebude pro každého, ale pokud máte rádi hororové příběhy, kde je možné opravdu cokoliv, napětí, ale zároveň chcete něco neokoukaného, nového a chvílemi dosti bláznivého, tak po NOS4A2 určitě sáhněte a nebudete zklamaní. Kniha sice není zrovna na jedno odpoledne, ale ten čas strávený v tomto příběhu si rozhodně užijete a dost možná již nebudete chtít z Vánoční říše zpět.