RECENZE: Nečekaný návrat Josephine Foxové

18. 10. 2021

Kniha Nečekaný návrat Josephine Foxové je společenským románem, který do sebe vtisknul osobitou stopu detektivního žánru. Pátrání po otci Josephine i vrahovi neznámé dívky dodává celému románu dávku napětí a lehká milostná zápletka naladí čtenáře na romantickou strunu.

Příběh jde ve stopách dvou hlavních postav – Josephine a Nashe. Více pozornosti se dostává Josephine a její vyprávění v ich-formě vás donutí prožívat s ní všechny její trable i příkoří, jež se na ni od místních valí. Máte tak možnost se zcela ponořit do jejího dramatického života i do detektivní linky a společně odhalit děsivé tajemství, které se v městečku ukrývá. Nashova linka je vyprávěna er-formou a dodává celému příběhu jistý odstup, v kterém se vám otevřou další dveře do soukromí postav i celého náhledu vystavěné zápletky.

„Márnice,“ zavrčí. „velké černé dveře vzadu. Čím dřív se tam dostaneš, tím líp.“
Přinutím se k úsměvu, ačkoliv není pochyb o tom, jak to myslel.
„Děkuji, dědečku. Jsem si jistá, že se ještě setkáme.“
Zabouchne mi dveře rovnou před nosem. Když odcházím, celá se třesu. Není to však jen šokem z nečekaného shledání, ani intenzitou jeho reakce. Je mi špatně při vědomí, že by mi mohl říct o mém otci, ale nechce to udělat.
Co je to za tajemství? Jak zlé to může být?

Autorce se podařilo skvěle zachytit drobné povahové detaily jednotlivých postav. Vystavěné charaktery se vám postupem času mění před očima a vy se noříte do temných hlubin lidských povah, v kterých je vše jasně dané. S postavou Josephine si vyhrála dokonale a to, co téhle hrdince naložila na hřbet v prvních letech jejího žití, by vystačilo na několik životů. Bohužel ani v dospělosti neměla na růžích ustláno a její odolnost vůči traumatům je fascinující.

Ačkoli se děj knihy odehrává v období 2. světové války, až na sporadické zmínky se autorka této době nijak zvlášť nevěnuje. Příběh by se mohl klidně odehrávat v jakémkoli jiném časovém období, pouze občasné záblesky v ději ukazují na přítomnost války. Lehce tajemná atmosféra kolem celého příběhu je obalena nádechem staré dobré anglické detektivky. Rozhovory s místními usedlíky, drobné detaily v pátrání i anglická strohost se projevuje v plné síle a vás tak obklopí jedinečná nálada se specifickým ponurým rozpoložením.

Autorka píše svěžím stylem, v kterém uplatňuje dostatek zápletek i vztahových propletenců. Dynamické tempo vás žene k finálnímu závěru, který vás i přes snadno odhadnutelné vyústění překvapí svou syrovostí a naléhavostí. Román Nečekaný návrat Josephine Foxové se stal vítěznou knihou v soutěži Richard & Judy hledají bestseller a musím zkonstatovat, že oprávněně. Vyvážený mix společenského románu, detektivky i lehké romantiky posouvá román do sekce velmi čtivých knih.