RECENZE: Milenka prince z Walesu

22. 11. 2021

Kdo byla Wallis Simpsonová asi většina lidí, kteří se zajímají o anglickou královskou rodinu, ví. A co Thelma Morganová? Vůbec jsem neměla tušení, že byla milenkou prince z Walesu předtím, než si vzal Wallis za manželku a vzdal se tak nároku na anglický trůn. Spisovatelka Bryn Turnbullová nám Thelmu představuje v okamžiku, kdy se vydává z Anglie do domovských Států, aby podpořila svou sestru Glorii. Ta se zapletla do skandálu a hrozí jí, že přijde o dceru. Thelma, ač je provdána za vikomta Furnesse, prožívá velkou lásku s princem z Walesu, je to veřejné tajemství mezi anglickou smetánkou. Do Států se jí odjíždí jen velmi těžce, svého milovaného nechává pod dohledem Wallis Simpsonové. Jak to dopadlo, víme z historie, jaký byl ale život Thelmy, která se z rodného New Yorku dostala až do královského paláce?

Bryn Turnbullová umně střídá dvě časové roviny, které na konci nechává prolnout. Současná linie, kdy Thelma odjíždí za sestrou, se odehrává v roce 1934 a líčí Thelminy přípravy na cestu a pochyby, stejně jako vyšetřování milostného skandálu její sestry Glorie. V druhé lince se vracíme o devět let zpátky. Gloria je tehdy šťastná se svým manželem Reggiem Vanderbiltem, Thelma se teprve seznamuje s vikomtem Furnessem. Jsme svědky hořkého a tragického konce Gloriina manželství a sledujeme Thelmu, která díky sňatku postupuje mezi elitu londýnské společnosti.

Příběh je důmyslně propracovaný, obě linky mají své důležité místo v ději. Před námi se odvíjí svět, do jakého není snadné proniknout. Zlatá éra bouřlivých dvacátých let minulého století rámuje Thelmin osobitý a zajímavý život. Se sestrou vyrostly v područí despotické matky, není divu, že obě hledaly způsob, jak matce uniknout. Nikdy se jim to úplně nepodařilo, celý život se svým dcerám pletla do života a měla je pod dohledem. Rodinné vazby jsou v knize vůbec velmi podstatné. Autorka je vylíčila velmi plasticky, zejména ty mezi Thelmou a jejími osudovými muži.

V románu nazvaném Milenka prince z Walesu dostáváme nejen zajímavou biografii ženy s neméně zajímavým osudem, ale také nahlédneme mezi vyšší společenskou třídu, kde vládly poměrně uvolněné mravy. Nevěra byla tichou cestou tolerována, manželské páry se vzájemně podváděly, matky nechávaly své děti chůvám a braly si je jen ve vyhraněný čas na pár minut, aby se s nimi okázale předváděly před návštěvami.

Kniha je plná barvitých popisů a dialogů, jejichž prostřednictvím blíže pronikáme do světa londýnské a newyorské smetánky. Jejich život působí hosně a luxusně, což znásobuje i doba, do níž je děj zasazen, dvacátá a třicátá léta minulého století. Pod třpytivou slupkou se skrývá leckdy nahnilé jádro, vztahy jsou občas falešné, že, Wallis? Větší prostor dostává také boj Glorie Vanderbiltové o malou dcerku, jíž si po společenském skandálu Glorie uzurpovala pro sebe dívenčina teta z otcovy strany. Do křehkého vztahu mezi matkou a dcerou se jí podařilo zarazit klín, který šel jen těžko vytáhnout a na malé Glorince zanechal stopy až do její dospělosti.

Dostala jsem šťavnaté a hutné čtení, které mě pohltilo. Jako milovnice dvacátých let jsem si ho užila od první do poslední stránky. O Thelmě jsem až do otevření knihy neměla ani ponětí a jsem ráda, že jsem si rozšířila obzory. Tyto románové biografie mě vždycky nutí dohledávat informace o postavách na internetu a dokreslovat si tak příběh fakty.

Jste-li milovníky anglické aristokracie, milujete zašlý lesk časů minulých a seznamujete se rádi prostřednictvím knih se zajímavými postavami historie, přečtěte si i tento román z pera Bryn Turnbullové.

Recenzi najdete na blogu Zápisky jedné knihovnice