30. 6. 2021

Královnu Viktorii asi není třeba představovat. Panovnice Spojeného království a Severního Irska dala jméno jedné z nejzajímavějších etap historie, viktoriánské éře. Jaká byla? Fyzicky ji z portrétů známe nejvíc ve dvou podobách: jako mladičkou dívku plnou ideálů a také jako obtloustlou zasloužilou matku a babičku. Jaká byla v soukromí, ve vztahu ke svým nejbližším i poddaným? Co si myslela a jak jednala, kdo formoval její osobnost?

Lucy Worsleyová, autorka publikace, je známá historička, kurátorka i moderátorka historických pořadů televize BBC. Kromě Královny Viktorie vydala ještě knihu Jane Austen doma, která mě přesvědčila o tom, že je člověkem na svém místě, co se historických dokumentů týče. Jako fanynka Viktorie jsem si tedy nejnovější počin Lucy Worsleyové nemohla nechat ujít. Znovu jsem si potvrdila, že s britskou historičkou nešlápnete vedle, pokud chcete objektivní nezaujaté informace o zajímavých historických osobnostech.

V knize Královna Viktorie poznáte život panovnice od narození až po skon. Ale Lucy Worsley nenapsala klasickou podrobnou biografii, soustředila se na dvacet čtyři důležitých dnů, jež pro Viktorii měly velký význam. Den, kdy se brali její rodiče, den, kdy nastupovala na trůn, den, kdy poznala milovaného manžela Alberta, ale také den, kdy královský pár navštívila Florence Nightingaleová. Dvacet čtyři osudových okamžiků podává ucelený pohled na to, jak královna Viktorie žila, co prožívala, například když se jako mladičká panovnice musela popasovat s novou rolí a obstát ve světě patřícím doposud víceméně mužům, nebo když onemocněl syn Bertie, s nímž ji pojil komplikovaný vztah, stejně jako s matkou.

Lucy Worsley využila královniny deníky, dopisy i zdroje citující osoby v jejím okolí, aby čtenářům nabídla portrét neobyčejné ženy. Viktorii v žilách sice kolovala modrá krev, ale ani koruna a žezlo jí nezabránily udělat pár chyb, či se chovat tak, jak bychom od ní vůbec nečekali. Věděli jste, že svým dětem nebyla typickou matkou, jež by je opečovávala a projevovala jim city? Že milovala manžela Alberta natolik, aby upozadila svou osobnost a podřídila mu veškeré myšlenky i názory? Královský pár se dokonce často hádal, právě kvůli rozdílnému přístupu k potomstvu. Tyto drobné pikantnosti Lucy Worsleyová neservíruje s jízlivostí či škodolibostí, naopak poukazuje na to, že i královny mají své mouchy a nejsou ideální.

Viktorie se dožila úctyhodných jedenaosmdesáti let, šedesát čtyři z nich strávila v roli panovnice. Jestli máte pocit, že čtyřiadvacet dní je příliš málo na to, aby obsáhlo bohatý královnin život, mýlíte se. Lucy Worsleyová vyzdvihla důležité okamžiky tak, aby vypíchla to nejpodstatnější, zároveň přidala důležité informace, jež se k tématu vztahují. Nemáme tak před sebou pouze portrét ikonické královny, jako film se před námi odvíjí život ve viktoriánské Anglii.

Strach nemusíte mít ani z toho, že byste četli sáhodlouhé nudné pasáže. Historička píše poutavě a čtivě, informace nenudí, jsou podány atraktivně, ale nesklouzávají do bulváru. Lucy Worsleyová využila nespočet knih a publikací i jiných zdrojů a vše pečlivě ocitovala. Na konci publikace jsou vypsány prameny, z nichž bylo čerpáno, takže si můžete autorčiny zdroje ověřit, nechybí ani rejstřík. Jediné, co jsem postrádala, byly fotografie, které by knihu doplňovaly a umocnily tak čtenářský prožitek.

Publikaci Královna Viktorie doporučuji všem jejím fanouškům, stejně jako milovníkům historie, zejména té britské. Lucy Worsley odvedla skvělou práci, podrobnou a mravenčí, aby oblíbenou královnu představila jako člověka z masa a kostí.

Recenzi najdete na blogu Zápisky jedné knihovnice