RECENZE: Čtyři roční doby

20. 4. 2021

Čtyři novely ukryté v knize Čtyři roční doby jsou slabým šálkem čaje pro pravé fajnšmekry Stephana Kinga. Na druhou stranu pro ty, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku tohoto Mistra hororu, jsou tyto povídky skvělým startovním výstřelem, který nakonec může být zakončen děsivým spurtem jeho brilantní tvorbou. Tři novely z této knihy se dočkaly svého filmového zpracování a zaznamenaly oprávněný úspěch. Nejznámější z povídek bude jistě Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank (zfilmováno jako Vykoupení z věznice Shawshank) a musím zkonstatovat, že zde je knižní a filmová produkce naprosto vyrovnaná. Skvělý počin. Další zfilmovanou povídkou z knihy je Nadaný žák (film nese stejný název) – velmi výživný výlet do zvrácené psychiky ve stopách nacistického zločince. Tělo je třetí povídkou, jenž byla zfilmována pod názvem Stůj při mně. Třináctiletí školáci a mrtvola stejně starého chlapce. Je to vzrůšo nebo průšvih kolosálního rozměru? Poslední povídkou je Dýchací metoda, která uzavře tuto sbírku a umožní čtenáři okrajově poznat hororový styl Stephana Kinga.

King tuto svou sbírku povídek kdysi označil za přirozeně šťastnou knihu. Fanoušci Kinga mu jistě dají za pravdu. Detailně popsané zvrácenosti, děsivá atmosféra i psychická roztříštěnost hlavních hrdinů je pouhý náznak věcí příštích, které se odehrávají v jeho hororových knihách. Pro ty, kteří Kingem nebyli ještě políbeni, to bude pro začátek plně dostačující. „Šlo mi na třináctý rok, když jsem poprvé viděl mrtvou lidskou bytost. Stalo se to dávno, v roce 1960… ačkoliv někdy se mi to tak dávno nezdá. Zvláště za nocí, kdy se probouzím ze snů, v nichž do otevřených očí mrtvého padají bílé kroupy.“

Pouštět se do hodnocení jednotlivých novel úplně nelze. Každá z nich je něčím jiná a každá z nich je svým osobitým způsobem jedinečná a neopakovatelná. Přinese svému čtenáři pocity, v nichž se budou láskyplné a pečující emoce třískat s opovržením a odporem. Společným pojítkem je vystavěná tajuplná, mrazivá atmosféra, která vám pronikne do morku kostí i precizně vystavěný příběh, jenž vám dá možnost nahlédnout pod povrch událostí i samotného jedince. Právě tyto psychologické „vrty“ do myšlení hlavních protagonistů, kdy sledujete jejich přeměnu ať už z dětského obalu do dospěláckého nebo vznikající fascinaci přeměňující se v posedlost, dodávají celé knize Kingovskou náladu a jsou jedním z nejdůležitějších rysů jeho tvorby.

Silné příběhy, které se před čtenářem otvírají, nesou v sobě ojedinělý punc vyprávění. King před vámi rozehrává reálnou hru zasazenou do rodinného prostředí a dává čtenáři tak najevo hmotnou, realistickou vizi, která se postupem času mění v děsivou noční můru. Lehké odbočování od hlavního toku, které ale u Kinga není ničím výjimečným, může někomu připadat zdlouhavé a nedej bože nadbytečné. Ale King svá slova nehází nadarmo do éteru a i tyto vedlejší příběhy v příběhu nesou svá poselství.

Já jsem si tentokrát vychutnala pana Kinga pozvolna a do hloubky. Každé povídce jsem věnovala samostatný čas a nechala si je pěkně uležet. Opět skvělé čtení plné rozporuplných pocitů, napětí a mrazivých, temných děsů. Pokud s Kingem právě začínáte nebo se trochu bojíte, zda tento spisovatel není na vás až příliš velké sousto, pak zkuste začít právě s touto knihou povídek, kde King tolik netlačí na „hororovou“ pilu a nechává spíše vyniknout aspektům lidské dušeČtyři roční doby čekají právě na vás.