RECENZE: Boží bojovník

20. 4. 2021

Na zadní straně knihy jsou k dispozici hesla jako Nikdy neporažený, charismatický vůdce, geniální stratég či středověký válečník očima amerického literárního vědce. To je vážně lákadlem, pokud vás zajímá historie a především historická ikona Jan Žižka. Americký spisovatel, profesor anglického jazyka, novinář získal vzdělání v oboru americké literatury. Na jeho webové stránce toho naleznete o autorovi víc, podstatné je, že se jedná o jeho úspěšný debut a momentálně se věnuje svému dalšímu počinu.

Předmluvu si vzal na starost ředitel knihovny Národního českého a slovenského muzea jménem David Muhlena. O autorovi hovoří jako o zvědavé duši, která často překračovala práh knihovny, aby se poučila o české a slovenské historii a kultuře. Víc se však věnuje samotnému Žižkovi, což by nejspíš ani nebylo zapotřebí, neboť sám Victor Verney tomuto tématu zasvětil přes tři sta čtrnáct stran.

Publikace se dělí na osm hlavních kapitol, pojednávajících o životě Jana Žižky.

• Lovec, zbojník, žoldák, dvořan
  • Kazatelé a papežové
  • Císař útočí
  • Pražané a pikarti
  • Sněmy a křižáci
  • Příchody a odchody
  • Disciplína a neshody
  • Smrt a porážka

Výhodou od zahraničního románu je pro Čechy fakt, že místa jsou tedy psána česky, jsou nám známá, někteří je dokonce navštívili či je znají mnohem blíže než jiní, a tak odpadá problém s orientací. Mě spíš zajímalo, jak se někdo, kdo zná Českou republiku pouze z literárních předloh a česká mentalita mu je cizí, popere s námětem, který je tak ryze tuzemský. Jak bude nahlížet na něco, o čem se neučil jako kdysi my na základních školách? Na něco, co je pro nás součástí našeho vzdělání, co se historie týče? Pravdou je, že autor v úvodu představuje všechny, kteří mu s bádáním o životě Jana Žižky pomohli. Kupříkladu profesor David Holeton z Karlovy univerzity či nezávislí filmaři, jejichž snímek Blind Courage: The Unique Genius of Jan Zizka, byl pro Victora Verneye nápomocný. Pomocníků bylo mnohem víc, než vám překládám já, je opravdu vidět, že spisovatel si dělal rozsáhlé rešerše a tématu se opravdu věnoval.

Současný autor píšící v angličtině o českých dějinách se musí vypořádat se specifickým problémem. Pod jakými názvy hovořit před anglofonními čtenáři o místech a lidech ze zemí Koruny české? (Str. 15)

Publikace je obohacená o množství map, ale také o černobílé fotografie. Ty se týkají nejen hlavního hrdiny, tedy našeho věhlasného Žižky, ale také dobového života, zbraní i bojů. Jak bývá zvykem, jsou dělící pasáží takřka vprostřed knihy na bílých stránkách. Jelikož je vazba pevná, není problém ji otevřít natolik, abyste si fotky bez problému prohlédli jako to občas bývá u brožovaných vazeb.

V prologu se autor vrací do 14. století, vše podstatné popisně představuje. Doba, která se vlastně týká Jana Žižky vám bude tedy obestřená, ačkoliv jestli si dobře pamatujete hodiny dějepisu, tak vás asi moc neoslní. O dětství a takřka dospívání Jana Žižky se toho mnoho nedozvíme, spíš nám autor vyjmenovává důvody, proč není jeho dětství zřejmé.

Vypravování je prakticky nápaditá a čtivá studie, která nadchne především fanoušky historie, zejména chybí-li vám náhled na období husitské spíš než na Jana Žižku jako člověka. O tom je bohužel dochováno méně informací. Nejedná se o zpracování Žižkova života formou beletrie, jak by se mohlo z počátku zdát a některé pasáže jsou možná popisnější, ale to k historickým publikacím patří. Pravda, autor na rozdíl od historie, které se nám dostalo na základní škole v úměrnější formě, zabíhá do detailů a představuje nám rozsáhlou sbírku faktů, kterou dokáže oslnit.

Žižkův život je sám o sobě působivý a na Victoru Verneyovi je vidět, že pro něj byl český hrdina fascinující. Skvělé je, že tu fascinaci dokázal přenést do knihy a zaujmout i čtenáře. Titul určitě není pro každého, stejně jako historie. Je třeba, aby se jí chopil milovník historie, kterého Jan Žižka zajímá nejen jako osobnost, ale také jako běžný člověk. Mohu doporučit, poučíte se.

Recenzi najdete na blogu Svět mezi řádky