RECENZE: Billy Summers

21. 6. 2022
Se Stephenem Kingem je to jako s dobrým jídlem. Můžete ho sice jíst pořád, ale když si dáte pauzu, vychutnáte si ho pak mnohem víc. Není tedy divu, že každá jeho novinka je pro čtenáře malým literárním svátkem. Jaký motiv si zvolil mistr psaného slova tentokrát? Dovede ještě překvapit nebo už jen rýžuje ze svého jména, protože ví, že si knihu stejně koupíme?

Čtyřicet čtyři let. Osmnáct mrtvol. To je krátký životopis Billyho, nájemného vraha. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o bezcitného člověka, co zabíjí jen pro peníze. Jenže Billy má své morální zásady a přijímá zakázky pouze na vraždu těch, o nichž si myslí, že jsou dle jeho měřítek špatní lidé. Vše ale jednou končí, a tak se rozhodne pro poslední práci. Ohromí ho tučná odměna, jenže od začátku má pocit, že tady něco smrdí. A má samozřejmě pravdu. Podaří se našemu Houdinimu zneškodnit cíl a zmizet po anglicku, nebo bude dopaden?

Billy je profesionál a nikdy nic nenechá náhodě. Má rozsáhlou síť falešných identit a mazaných převleků. Aby vše klaplo tak jak má, musí všemu předcházet důkladná příprava. V současnosti to obnáší vystupovat jako spisovatel, který si pronajal kancelář, aby mohl pracovat na svém románu. Okna vedou přímo před budovu soudu, kde bude mít na mušce svůj cíl. Jenže toto krytí vyžaduje delší čas, protože není znám přesný termín, kdy se bude vězeň přemísťovat. A tak Billy čeká, navazuje kontakty a začne psát své dílo.

Dvacet čtyři kapitol je rozděleno do dalších číslovaných částí. Rozkrývá se nám několik linií příběhu. Standardní vyprávění je doplněno o Billyho psaní románu, v němž zpracovává svou autobiografii. Představí nám své dětství, vstup k mariňákům i první vraždu na objednávku. Pro přehlednost je zvolen odlišný font, takže přesně víte, zda prožíváte současnost či se touláte v minulosti.

Můžeme říct, že se před našima očima neodehrává pouze jedna kniha, ale hned několik. Billyho román, ale i současnost obsahují mnoho identit a s tím spojených životů. Dovedeme rozklíčovat, co je vlastně jeho pravá tvář a co herecké vystoupení? Neutěšené rodinné vztahy, postoj k ženám, boje v Iráku. Tolik možností nahlédnout do mysli vraha. Říká nám o sobě vše, nebo jen to, co se mu zachce?

U Kinga jsme častokrát zvyklí na obšírnější styl se spoustou omáčky. Dovede plastickým způsobem popsat i pytlík od brambůrků poletující větrem takovým způsobem, že vás to strašně baví i zajímá. V tomto díle ale zbytečných popisů ubylo a míří přímo k věci. Všechny postavy mají svůj smysl, objeví se přesně tolikrát, abyste si je jednoduše zapamatovaly a pointy jsou dotažené k dokonalosti. Pozorný čtenář si může všimnout postupné proměny tónu knihy. To, jakým způsobem se Billy v daný moment prezentuje přesně odpovídá i struktuře textu, absenci interpunkčních znamének a zvolenému slohu. Ze začátku jsem měla pocit, jak kdyby nám celý příběh vyprávěl nezainteresovaný přihlížející. S přibývajícími stránkami je text ale daleko více osobnější.

Velké odkazy na literaturu, kinematografii, ale i Kingovy jiné tituly, takže inspirace na další čtení je zajištěna. Napadlo vás někdy, že byste četli o tom, jak se Oswald připravoval na zastřelení Kennedyho? Podobný pocit můžete mít i při tomto čtení. Osobně jsem zaznamenala narážky na Dallas 63 a Osvícení, ale nerozporuji, že jich může být více.

Autor dovede přirozeně vyjádřit svůj názor, ale zároveň to samé otisknout do svých knižních charakterů, kteří působí lidsky a reálně. Filozofující oblasti se střídají s cynickými, realistickými až přímo naturalistickými.

Žádné nadpřirozeno či toulání se po jiných světech, ale čistokrevný román ze současnosti. Časové zasazení je do relativně nedávné doby, poněvadž je zmíněno, že zhruba za půl roku propukne koronavirová pandemie. Zajímavostí je, že na přebalu je zobrazen úryvek přímo z tohoto románu, jen neodpovídá stejnému číslování stránek.

Upřímně přiznávám, že jsem byla maximálně nadšená. Jako se kdysi o Sugar z Kvítku karmínového a bílého psalo jako o „kurvě se srdcem ze zlata“, stejně to platí o Billym – vrah se srdcem ze zlata. Správná dávka napětí, akce i emotivnějších chvílí vás naplno pohltí. Úžasně vyrovnané linky ze současnosti a minulosti. Vše do detailu promyšlené a ve čtenáři silně rezonující. Na tenhle počin jen tak nezapomenete, ten se vám velmi pevně ukoření v srdci, protože Billy je natolik pestrá postava, že si každý přijde na své.

Jediný problém jsem měla s překladem skladby od AC/DC termínem „dálnice do pekel“. Myslím, že zrovna tohle je tak notoricky známý song, který překládán být opravdu nemusí.

Doporučuji naprosto všem. Jak skalním fanouškům, tak i lidem, kteří váhají, jakým titulem mají začít. Tohle je perfektní kniha na seznámení s autorem. Outsidera jsem hodnotila průměrně, pak přišlo Později, jenž bylo skvělé a teď tady máme Billyho Summerse, pro něhož mi už chybí superlativ, který by dokázal vyjádřit, jak moc je to silná četba. Stephen King má rozhodně stále co říct a já se klaním, co dokázal vytvořit. Nechť mu ještě zdraví dlouho slouží a chuť ke psaní neklesá. Geniální!