První český film podle Stephena Kinga
Nakladatelství Beta je hlavním partnerem krátkého filmu Jsem brána podle příběhu Stephena Kinga. Král hororu dal svolení režisérovi Robinu Kašpaříkovi ke zfilmování stejnojmenné povídky z knihy Noční směna. Měl ale podmínku: film nesmí vydělat ani cent.
„Už ten název mě zaujal: Jsem brána. Bylo to zvláštní a působilo to na podvědomí. Stejně jako ta povídka. Na první přečtení to vypadalo jako sci-fi horor, ale bylo v tom něco hlubšího a mnohem temnějšího. To ‚něco‘ jsem chtěl dostat do filmu a úplně mě to strhlo,“ vysvětluje Kašpařík.
A strhlo to i francouzského kameramana Nicolase Bordiera, maskéry studia FX Creator (Drákula: Neznámá legenda), postprodukční studio UPP (Parfém: příběh vraha) a další, kteří se připojili do štábu.
„Stephen King nám dal svobodu ohledně toho, jak jeho povídku natočíme. Vybral jsem si experimentální cestu a změnil jsem většinu postav i lokací. Snažil jsem se ale být věrný tísnivé atmosféře předlohy a jejímu vyznění,“ popisuje režisér.
Film se natáčel přímo z pohledu hlavní postavy. A to dokonce dvakrát: jedna verze pro klasická kina a druhá pro revoluční technologii FullDome. Ta promítne obraz do kupolí planetárií.
„FullDome je naprosto fascinující. Vzpomeňte si, když jste jako děti byli poprvé v planetáriu, kde do obří kupole promítli hvězdy. A teď si představte, že tam uvidíte obraz ve vysokém rozlišení a s prostorovým zvukem. Film vás obklopí. Stanete se hlavním hrdinou a vše prožijete jeho očima,“ říká Kašpařík.
Tvůrci postavili dekoraci místnosti vesmírné lodě. „Lidé nás od stavby zrazovali s tím, ať všechno raději vytvoříme v počítači. To jsem odmítl. Chtěl jsem skutečnou dekoraci, která dodá filmu autenticitu. Vše muselo sedět přesně na milimetry,“ vysvětluje režisér.
Technologie FullDome vyžaduje jiný způsob natáčení. Z pohledu hlavní postavy divák uvidí pouze ruce, takže bylo zásadní najít někoho, kdo právě rukama dokáže vyjádřit všechny emoce. Režisér proto obsadil mima Radima Vizváryho.
Steadicam operátor Jaromír Šedina (Faunův labyrint) sestrojil konstrukci přímo na tělo Vizváryho s kamerou Red Epic a speciálním objektivem, který snímal vše okolo. Mim tak musel být v dekoraci sám. Vše včetně světel a ostření kamery řídil štáb na dálku – bezdrátově.
„Připadalo mi, že bezdrátově jsme byli propojeni i mezi sebou. Energie týmu byla ohromná. Film vznikal z nadšení a chceme ho proto věnovat všem filmovým nadšencům a milovníkům knih Stephena Kinga,” dodává Kašpařík, který plánuje uvedení filmu na festivalech a speciální projekce v planetáriích.
Těšíte se tak jako my?
Všechny novinky o vzniku filmu najdete na facebooku Jsem brána