Ďáblův deník - recenze

15. 2. 2017
Ďáblův deník
 - recenze od Jana Handla, www.HistorieBlog.cz

V prosinci vyšla očekávaná novinka nakladatelství Pavel Dobrovský – BETA. Jmenuje se Ďáblův deník a vychází z nedávno znovuobjeveného deníku nacisty Alfreda Rosenberga, takzvaného vrchního filozofa a ideologa Třetí říše. Jde o velmi zajímavé a náročné čtivo pro zájemce o dění v Německu a vlastně v celé Evropě v první polovině minulého století.

Nejdříve k autorům – Robert K. Wittman je bývalý agent FBI, zabýval se hlavně pátráním po ukradených uměleckých předmětech. David Kinney je známý americký novinář a publicista, mimo jiné se v roce 2005 podílel na získání prestižní Pulitzerovy ceny. Tito pánové napsali skvělou knihu, to musím prozradit hned na začátku. Pokusím se vám vysvětlit, proč byste si jí měli přečíst.

Jak jste asi pochopili, autoři deník neopisovali ani nevykládali, ale na jeho základě sepsali skvělou historickou studii o temném období německé historie. Čerpali ze zápisků člověka (a nejen z nich), který alespoň u nás není příliš známý. Přestože stál po bohu Hitlera mnoho let, formoval novou německou filozofii a pohled nacistů na Židy. Hitler, Himmler, Goebbels, Göring – ti všichni byli známější. Ale to neznamená, že Rosenberg neměl prsty ve všem zlém, co se od dvacátých let 20. století v Německu peklo. Naopak, byl velmi důležitým článek nacistické mašinérie.

Celé kniha je vlastně jakousi historií nacismu – mapuje ho podrobně a čtivě, se zajímavými odbočkami do linií, které se Rosenberga týkají. Autoři popisují nejen jeho život, ale hlavně v prvních kapitolách eskapády, kterými deník prošel. Jeden z poválečných vyšetřovatelů nacistů, Robert Kempner, mimochodem původem německý emigrant, si ho s mnoha dalšími dokumenty přivlastnil a chtěl z něho čerpat při psaní knihy. Nakonec se pětisetstránkový zápisník plný cenných informací dostal k těm, kteří jej použili jako jeden z mnoha zdrojů strhujícího čtení.

Rosenberga díky autorům pozná čtenář opravdu podrobně, jednou z linií knihy je jeho detailní životopis, který je díky stručným citacím z deníku povýšen na něco jako vhled do duše ďábla. A jak jsem už zmínil, další linií jsou standardní dějiny nacistického hnutí a Německa vůbec. To vše sestavené do dokonalé rovnováhy. Kdyby si čtenář neznalý problematiky dějin 20. století knihu vybral jako jediný zdroj o nacismu, neudělá špatně. Autoři ho provedou všemi zákoutími, vysvětlí mu to podstatné a vybaví ho znalostmi toho neznámého.

Když jsem knihu začal číst, měl jsem trochu jinou představu o tom, co mě čeká. Myslel jsem si, že budu číst ucelené pasáže z deníku, možná nějak komentované a vysvětlované. Čekal mě však brilantně zpracovaný příběh historie jednoho ztraceného dokumentu, životopis jeho autora a velmi kvalitní studii o Třetí říši. Ďáblův deník je netradičním, velmi těžkým čtivem. Pokud chcete odpočíval, zvolte raději jinou knihu.

Ďáblův deník je určen pokročilým čtenářům, kteří si umějí dát věci do souvislostí a už mají něco nastudováno. Přesto se průměrný znalec dějin bude muset často dívat jinam, do encyklopedií a na internet, aby si udělal jasno. Nicméně jde o velmi cenný zdroj informací, hutný, přesto čtivý a zajímavý. Pokud tedy hledáte knihu, se kterou byste chtěli přečkat delší dovolenou, doporučují vám právě Ďáblův deník. Po jeho přečtení jsem pochopil, proč mě na něj nakladatel upozornil jako na hit minulého roku. Ano, je to hit se vším všudy.

počet stran 488, cena 439,- Kč. Knihu můžete zakoupit ZDE.

Za recenzi děkujeme Janu Handlovi, Historie Blog - Blog pro příznivce historie. www.HistorieBlog.cz