RECENZE: To od Stephen King

24. 1. 2018

Také se chcete vznášet?

Proměny knižních předloh ve filmová zpracování jsou stále populárnější. Čím úspěšnější knížka, tím vyšší pravděpodobnost na její přetavení do obrazové formy. A pak jsou tu díla, která byla zfilmována dokonce několikrát. Takže pokud jste v minulém roce nezaregistrovali upoutávky s děsivě se tvářícím klaunem a červenými balonky, gratuluji vám, jste jedni z mála.

Stephen King stvořil TO už před mnoha a mnoha lety, dokonce ještě v době, kdy já vesele chodila po houbách. Tento obří tlustopis je nabitou dávkou děsu, napětí a nočních můr, které sídlí snad v každé dětské fantazii. TO je dokáže oživit. A tím nemyslím jen u těch mladších ročníků. Pan King vám totiž hravě dokáže, že tyhle mrazivé děsy vlastně nikdy nezmizely. Možná už neusínáte s rozsvícenou lampičkou, ale mnohdy stačí jen trošku popostrčit, abyste si uvědomili i v plně dospěláckém věku, že na tom malém světýlku ve tmě něco bude.

Příběh samotný se se čtenářem příliš nemazlí a rozjíždí se pěkně zostra brutálním utnutím jednoho dětského života. Malý George spatří svou smrt v úzkém otvoru kanálu v podobě klauna Pennywise. Než stačí přijít na to, co by asi tak klaun mohl dělat v mokré stoce plné všemožných odpadků z celého města, TO mu ukáže, jak se může vznášet. Spolu s dalšími dětmi. Tam dole. Dole ve tmě.

Příběh má dvě dějové linie. První začíná na podzim roku 1957 právě Georgeovým úmrtím. Kolem jeho bratra Billa se postupně vytváří partička „Smolařů“. Jednoduše vezměte všechny outsidery ze školy a dejte je dohromady – koktavého vůdce Billa, tlustého knihomola Bena, hubeňoura Eddieho, kterému podle matky neustále hrozí všemožné choroby a na pohotovosti má už v čekárně vysezený důlek, tichého židovského kluka Stana, ukecaného školního šaška, jehož pusa ho pokaždé přivede do maléru černého farmářského synka Mikea a krásnou dívku Beverly, o níž má otec velký strach a tak ji sem tam pořádně propleskne. Každého jednoho z nich se TO pokusilo dostat. Jenže s touhle partičkou to není ani trochu jednoduché. U nich klaun nepochodil.

Mezitím se připravte, že budete skákat v čase do roku 1985. Děti už dávno nejsou dětmi. Žijí své dospělé životy a na děsivé události před sedmadvaceti lety téměř všichni zapomněli. Ale hrůzný klaun na ně nezapomněl. Je čas, svolat starou partu dohromady. Balonky jsou přichystány, party může začít.

Stephen King - To

Svou sílu příběh čerpá právě v dětských děsech a hrůzných představách, které zná snad každý z nás. Kdo se nikdy jako malý nebál vlkodlaka nebo krve, objevující se na těch nejnepravděpodobnějších místech, zombie a čarodějnic, musel mít podle mě nervy z olova. S tím vším a ještě s mnohem více pracuje právě King. Nutí vás vzpomenout si na ten přízemní, animální strach, kdy jste pevně věřili, že pod postelí se ve stínech skrývá něco hodně temného, ošklivého a rozhodně vás to nechce pozvat na čaj a čokoládové sušenky.

Osobně jsem se k TO vrátila po několika letech a s radostí musím konstatovat, že pro mě neztratilo nic ze své děsivosti a napětí. Dobrá, v některých částech je možná Mistr hororu poněkud rozvláčný a natahuje děj k absurdnosti, díky čemuž nafukuje knihu do obludných rozměrů, takže slabší povahy děsí už svou zvrácenou vypaseností, ale nikdy jsem u čtení nezažila ani chvilku nudy.

Můžete křičet, že je to braková literatura, můžete poukazovat, že umělecká hodnota je nulová a pro mě za mě klidně kritizujte hromadu postav a stránek, stejně nic nezměníte na tom, že tenhle příběh budou nadšeně hltat ještě neskutečné spousty čtenářů po mně. Protože mozek má svá stinná zákoutí, kam světlo nezabloudí. A právě tam se krčí ti upíři, vlkodlaci a všechny příšery, jímž z těla odpadávají kusy masa. Čekají, číhají, odpočívají. Ale nikdy – opravdu nikdy – neodejdou.

Hodnocení: 4/5

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
----------------------------------------------------------------------------------------------Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------